http://univ.kiev.ua/news/7253
На розширеному засіданні постійної комісії з організації наукової роботи проректор Віктор Мартинюк разом із начальником НДЧ Ганною Толстановою, начальником юридичного відділу Іриною Саленко, начальником планово-фінансового відділу Ольгою Білявською зустрілися з деканами/директорами факультетів/інститутів та їхніми заступниками, щоб пояснити особливості фінансування наукових тем та правила зарахування наукових співробітників у 2016 році. Далі — основні тези зустрічі.
Ознайомитися з попереднім коментарем проректора з наукової роботи можна за посиланням: http://univ.kiev.ua/news/7241
Нове законодавство, нові правила оцінки робіт, нові правила зарахування співробітників формують новий алгоритм організації наукової роботи університетів. Дії адміністрації КНУ підпорядковані Міністерству освіти і науки та чинному українському законодавству. Відповідно до нових правил, гроші на науку з 2016 року розподіляються за результатами конкурсу наукових тем. Оцінку тем Міністерство повинно було завершити у жовтні 2015 року. Де-факто це було зроблено наприкінці грудня. На сьогодні МОН офіційно оприлюднив результати експертної оцінки наукових проектів, але ми ще чекаємо на офіційний наказ щодо правил розподілу грошей. За відсутністю цього документу розробляти штатний розпис Університет не має права. Щойно наказ офіційно надійде до КНУ, буде складено штатний розпис та оголошено відкритий конкурс на посади, як це і передбачено законодавством. Офіційне оголошення буде опубліковано в газеті «Освіта України» з інформацією про назву та номер теми, найменуванням посад та вимоги до них. Згідно «Положення про порядок заміщення вакантних посад наукових працівників» (http://senate.univ.kiev.ua/polozhennya.htm#21), прийняття документів для участі у конкурсі триває протягом 30 днів.
На всі наукові теми університет Шевченка отримав близько 74 млн. гривень. Загалом обсяг фінансування наукових досліджень в поточному році навіть трохи збільшився порівняно з минулим роком. Більше фінансування означає більшу довіру, але і значно більшу відповідальність за результати роботи.
Близько 6 мільйонів гривень піде на фінансування перехідних тем, які не закінчилися у 2015 році. 26 із 84 проектів Університету, які отримали незалежну експертну оцінку 75+ за 100-бальною шкалою, фінансуватимуться обов’язково в повному обсязі. Це коштуватиме 56,5 млн. гривень. На 46 тем, які отримали середні оцінки, залишається всього 11 мільйонів. Тут Університетові доведеться зробити непростий вибір.
На думку Науково-дослідної частини, серед тем-середняків розумно було б надати перевагу прикладним проектам, оскільки більшість високо оцінених тем є фундаментальними. Тут пропонується встановити планку у 66 балів. Таким чином 5-6 прикладних проектів можна буде забезпечити 60-65% заявлених коштів. Ряд факультетів/інститутів ризикує взагалі залишитися без тем, і у таких підрозділах НДЧ пропонує підтримати прикладні теми, які набрали менше 66 балів.
Також, обираючи теми для фінансування, Науково-дослідна частина вважала пріоритетним залучати науковців, особливо молодих, на повні ставки.
Соціогуманітарні теми отримали загалом невисокі бали, причому така ситуація характерна для всіх вишів країни. Незважаючи на невисокі бали, адміністрація КНУ вважає необхідним обов’язково підтримати фундаментальні соціогуманітарні дослідження. Тут можливості невеликі, тому планується їх профінансувати приблизно на 30%. Науково-дослідна частина намагалася обирати для цього масштабніші теми, де заявлено більше трьох осіб, щоб над проектами не працювалопо одному науковцю.
Керівники тем, які отримали повне фінансування, можуть поділитися коштами з колегами, які отримали часткове фінансування. Але мають право і не робити цього.
Відзначимо, що три оборонні проекти додатково направлені МОН до РНБО для подальшої експертизи щодо доцільності фінансування. Поки що ці теми не є обов’язковими для фінансування, але ми можемо очікувати, що вони потраплять до категорії обов’язкових (незалежно від отриманих балів). Якщо ці теми зацікавлять військових, університет буде змушений перерозподіляти кошти на їх фінансування за рахунок інших проектів.
Що можна і чого не можна за законодавством:
– як тільки буде штатний розпис, без конкурсу можна зарахувати наукових керівників і співробітників на інженерні посади;
– на інші посади, у тому числі за сумісництвом, зараховувати без конкурсу не можна;
– об’єднувати теми, а також принципово змінювати посади, які були подані на конкурс, не можна, хоча можна скоротити кількість посад з причини часткового фінансування.
В умовах, що склалися, Університет жодним чином не намагається зекономити гроші на науковцях — навпаки, усі сторони зацікавлені якнайшвидше повернутися до нормального робочого процесу. Проте адміністрація має діяти строго в рамках чинного законодавства і згідно наказів і розпоряджень МОН. І не варто забувати, що використання державних коштів на наукові теми жорстко регламентується, що унеможливлює їхнє нецільове використання.
Читать полностью >>